Czym jest rzeczywistość wspomagana?
W Przemyśle 4.0 to zwykle rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality) oraz rzeczywistość wirtualna (Virtual Reality) błyszczą w świetle jupiterów i są przedstawiane jako rewolucyjne technologie. W rzeczywistości nie zawsze okazują się one praktyczne przy zastosowaniach w zakładach produkcyjnych czy w czasie wykonywania zadań na zewnątrz w rozmaitych warunkach pogodowych. Choćby z uwagi na czynnik rozpraszający i związane z tym niebezpieczeństwa.
I tutaj na scenę wchodzi aR, rzeczywistość wspomagana (assisted Reality). Ale czym jest rzeczywistość wspomagana i czym różni się od rzeczywistości rozszerzonej?
Rzeczywistość wspomagana daje użytkownikowi dostęp do informacji zawsze wtedy, gdy jej potrzebuje, pozwalając na zachowanie całkowitej świadomości sytuacyjnej. W przeciwieństwie do AR rzeczywistość wspomagana stawia na pierwszym miejscu świat realny, a dopiero na drugim świat cyfrowy. Istota rzeczywistości wspomaganej opiera się na umieszczeniu ekranu w polu widzenia pracownika. Informacja na ekranie nie modyfikuje w żaden sposób realnego świata.
Przykładem wdrożenia tej technologii są wyświetlacze typu HUD w branży motoryzacyjnej.
HUD w pojazdach udostępnia dodatkową warstwę istotnych informacji bez ograniczania pola widzenia i rozpraszania kierowcy. Kierowca nie musi odrwacać wzroku od drogi na deskę rozdzielczą. Może patrzeć przez cały czas na to, co najważniejsze czyli drogę, mieć obie ręce dostępne do kierowania pojazdem, a jednocześnie widzieć przed osobą istotne parametry pojazdu, wskazówki nawigacji itp.
Urządzenia wspierające rzeczywistość wspomaganą mogą przybrać też inne formy. Są to np:
- Komputery nagłowne z mikrowyświetlaczami. Mały ekran o wysokiej rozdzielczości umieszczony tuż przed okiem użytkownika. Przy odpowiedniej ogniskowej wyświetlacz o przekątnej rzędu pół cala może wyglądać jak 7-calowy ekrany trzymany w dłoniach.
- Smart Okulary. Zakładane jak standardowe okulary wyświetlają obraz bezpośrednio na soczewce (soczewkach)
Czym rożni się rzeczywistość wspomagana od rozszerzonej
Rzeczywistość wspomagana różni się od rozszerzonej rzeczywistości w kluczowy sposób. Wspomagana rzeczywistość daje użytkownikom dostęp do istotnych informacji w ich bezpośrednim polu widzenia (FoV) podczas, gdy rozszerzona rzeczywistość wykorzystuje generowane komputerowo treści cyfrowe do tworzenia interaktywnych środowisk w rzeczywistych środowiskach.
Czy rozszerzona rzeczywistość jest lepsza niż rzeczywistość wspomagana?
Każde narzędzie ma swoje przeznaczenie i podobnie jest z technologiami X-Reality. Podczas gdy rozszerzona rzeczywistość ma niesamowity potencjał, może mimo wszystko nie być najlepszym narzędziem w każdej sytuacji. Dotyczy to w szczególności transformacji cyfrowych w dziedzinie przemysłu.
Bezpieczeństwo pracowników pozostaje kluczową kwestią. Można to odnieść do tak przyziemniej kwestii jak konieczność niezajmowania rąk, co pozwoli choćby na lepszą asekurację w czasie pracy na wysokości czy wygodniejsze wykonywanie czynności manualnych. Jednak pracownicy operujący w trudnym lub niebezpiecznym środowisku przede wszystkim nie powinni być oni rozpraszani przez generowane komputerowo warstwy wizualne nakładające się na ich realne pole widzenia.
W tego typu sytuacjach technologia rzeczywistości wspomaganej oferowana przez urządzenia RealWear HMT-1 i HMT-Z1 może stanowić preferowane i bardziej praktyczne rozwiązanie.
- Platforma HMT od momentu włączenia jest całkowicie bezdotykowa. Komendy głosowe zostały opracowane intuicyjnie zgodnie filozofią „mów, co widzisz”
- Komputery nagłowne zostały zaprojektowane tak, by wytrzymać trudne warunki pracy. Są odporne na upadki z 2m oraz szczelne zgodnie normą IP66, co czyni je również odpornymi na zalania czy pracę w zapylonym środowisku.
- W sprzedaży dostępny jest model HMT-1Z1 w wykonaniu iskrobezpiecznym zgodnie z dyrektywą ATEX i IECEx Zone 1. HMT-1Z1 może być więc używany w strefach zagrożonych wybuchem bez ryzyka zapłonu palnych cząsteczek w powietrzu.
- Urządzenia działają pod kontrolą systemu Android co czyni ich interfejs znajomym i intuicyjnym w obsłudze.
Pięć zalet rzeczywistości wspomaganej
Wymieńmy 5 bezdyskusyjnych zalet rzeczywistości wspomaganej, w szczególności na przykładzie cyfrowej transformacji z wykorzystaniem urządzeń RealWear HMT-1 oraz HMT-1Z1.
- Poprawa bezpieczeństwa pracowników
Headsety RealWear zostały zaprojetkowane tak, by dało się je obsługiwać wyłącznie za pomocą komend głosowych, z myślą o bezpieczeństwie ich operatorów. Ze względu na wzmocnioną konstrukcję i kompatybilność ze środkami ochrony osobistej (PPE) - w tym z kaskami, okularami, maskami, środkami ochrony słuchu i kombinezonami ochronnymi - mogą być stosowane w prawie każdym środowisku przemysłowym.
- Lepszy dostęp do informacji
Kompetentni i poinformowani pracownicy są bardziej wydajni i produktywni. Urządzenia HMT mogą wyświetlać większość formatów multimediów, w tym dokumenty, obrazy, filmy i nie tylko. Pozwala to na wyświetlanie schematów, filmów instruktażowych, manuali czy specyfikacji sprzętu tu przed okiem operatora urządzenia i to bez użycia rąk. Chociaż można uzyskać ten sam efekt na innych typach urządzeń... laptopy są z reguły dość duże, tablety wymagają dwóch rąk, smartfony minimum jednej, a wtedy... łatwo wypadają z ręki.
Urządzenia RealWear mają potężną łączność bezprzewodową, która obejmuje Wi-Fi, Bluetooth. HMT-1 ma również opcjonalny modem LTE, który pozwoli na łączność ze światem poza zasięgiem WiFI.
- Zwiększenie dostępności pracowników
Czasami pracownicy na pierwszej linii potrzebują tylko dodatkowego wsparcia. Ale eksperci ds. sprzętu lub obiektu nie zawsze znajdują się w tym samym miejscu pracy, a nawet w tej samej strefie czasowej.
Urządzenia RealWear zwspomaganą rzeczywistością są wyposażone w kamery o wysokiej rozdzielczości oraz mikrofony i słuchawki z redukcją szumów. Dzięki wideokonferencjom zdalni eksperci mogą zobaczyć to , co widzi pracownik w czasie rzeczywistym. Umożliwia to pracownikom na miejscu współpracę ze zdalnymi ekspertami rozsianymi po całym świecie i tym samym szybsze rozwiązywanie problemów na miejscu.
RealWear ma dziesiątki partnerów technologicznych (np. Microsoft, Cisco i Zoom), którzy pomagają zdalnym uczestnikom współpracować z innymi, prezentując swoje ekrany i wchodząc w interakcje za pośrednictwem komputera nasobnego.
- Zwiększenie produktywności
Urządzenia RealWear HMT to tablety z Androidem w komputera noszonego na głowie. Oznacza to, że wszystko, co można wykonać na tablecie z Androidem, można wykonać też na urządzeniu RealWear, np. uzyskując dostęp do zasobów cyfrowych, przechwytując filmy i obrazy, wypełniając listy kontrolne i formularze, a nawet wykonując zadania oparte na lokalizacji za pomocą GPS.
-
Niski koszt posiadania oraz szybki zwrot inwestycji
Możliwość bezpiecznej współpracy z ekspertami lub dowolnymi współpracownikami w niebezpiecznych środowiskach może pomóc organizacjom zredukować znaczące koszty operacyjne (ograniczenie liczby delegacji, szybszy przepływ pracy, możliwość rozwiązywania problemów na całym świecie nie ruszając się z miejsca, skrócenie przestojów związanych z awariami, szybsze szkolenie pracowników i można by tak jeszcze długo wymieniać)
Aby dowiedzieć się więcej o całkowitym koszcie posiadania urządzeń RealWear do rzeczywistości wspomaganej, pobierz raport opublikowany przez uznaną organizację VDC Research: >>KLIK<<
Podsumowanie
Możliwość interakcji naszego świata fizycznego ze światem cyfrowym jest ekscytująca. W przypadku zadań , które wymagają dostępu do właściwej informacji we właściwym czasie, urządzenia Assisted Reality, takie jak RealWear HMT-1, szybko stają się standardowym sposobem na umożliwienie pracownikom na pierwszej linii przenieść swoje umiejętności i wartość na wyższy poziom, bez względu na to, gdzie pracują.