Assisted Reality i jej wpływ wzrok | Elmark Automatyka

Bogdan Kaliński
28.07.2022
realwear

Czy urządzenia RealWear są bezpieczne dla wzroku? Przypatrzmy się badaniom!

Kiedy w naszych social mediach pisaliśmy o najnowszym komputerze nasobnym – RealWear Navigator 500 wiele osób pytało o jego wpływie na wzrok. Opinie były bardzo zróżnicowane. Część pytających wyrażała wprost obawy o to, że urządzenie może męczyć nasze oczy, inni porównywali sytuację do korzystania ze zwykłego smartfona.

Niemniej – czas, by zamiast opiniami, zająć się faktami.


Na czym polega aR (assisted Reality)?

Zacznijmy od podstaw – komputery nasobne to urządzenia, pozwalające m.in. na zdalne wsparcie pracowników pierwszej linii, serwis czy diagnostykę. Zasada działania jest genialna w swojej prostocie – monitor przed jednym z oczu (sami możemy wybrać, przed którym) pokazuje obraz, na którym wyświetlane są przydatne informacje. W ten sposób bardziej doświadczony specjalista może zdalnie nawigować działaniami pracownika pierwszej linii, dając mu wskazówki czy wręcz dosłownie „na jego oczach” pokazywać gotowe rozwiązania.


Komputer nasobny a wzrok – co mówi nauka?

W celu zmierzenia wpływu urządzeń pozwalających na pracę w oparciu o aR (Assisted Reality) na wzrok, przeprowadzono badanie. Uwzględniono w nim 3 grupy (łącznie 12 osób, które na co dzień pracują jako operatorzy w warunkach przemysłowych):

  • osoby użytkujące komputer nasobny RealWear HMT-1,
  • osoby użytkujące rozwiązanie Microsoft – HoloLens,
  • osoby, które nie korzystały z żadnego rozwiązania aR (grupka kontrolna).

Każdy z uczestników został przebadany pod kątem wpływu na wskaźniki zmęczenia oczu oraz siły mięśni szyi i ramion podczas wykonywania pięciu rutynowych czynności. W tym czasie śledzono pomiar elektromiografii powierzchniowej (sEMG) prawego i lewego mięśnia mostkowo-obojczykowo-sutkowego, mięśnia dwugłowego ramienia, mięśnia półkolcowego czaszki i mięśnia trapezowego górnego oraz częstotliwość mrugania prawego oka.

Wnioski z badania były następujące:

Nie wykryto istotnej różnicy w elektromiografii (EMG) aktywności mięśni pomiędzy użytkownikami AR i grupą kontrolną,

  • Urządzenie HoloLens może zmniejszyć częstotliwość mrugania w porównaniu z RealWear HMT i grupą kontrolną – użytkownicy HoloLens wykonywali średnio 1,5 do 5 mrugnięć mniej na minutę, choć nie było to statystycznie istotne. Niemniej – zmniejszona częstotliwość mrugania jest czynnikiem wpływającym na zmęczenie oczu i zespół suchego oka,
  • Nie było znaczącej różnicy w postrzeganym bezpieczeństwie pomiędzy HMT i HoloLens, a brakiem AR,
  • RealWear HMT został oceniony jako "łatwiejszy w użyciu" i "wygodniejszy" niż HoloLens.

Higiena pracy z komputerami RealWear – zasada 20/20/20

Wynik badań wykazał co prawda, że komputery nasobne nie wpływają znacząco ani na aktywność mięśni, ani nie zwiększają częstotliwości mrugania. Niemniej – warto pamiętać o podstawowym BHP.

Najkrócej można je zdefiniować jako 20/20/20.
O co chodzi?
Po każdych 20 minutach pracy producent zaleca patrzenie na punkt odległy o 20 stóp (ok. 60 metrów) przez 20 sekund.


Ostatni wniosek z perspektywy dystrybutora rozwiązań RealWear

Nasze wieloletnie doświadczenie pokazuje nam też, że nie mieliśmy nigdy do czynienia z klientami, którzy uskarżaliby się na problemy ze wzrokiem, niezależnie od tego, czy komputery nasobne były stosowane do serwisu, dokumentacji czy w jakichkolwiek innych przypadkach. Niemniej – najważniejsze są badania, a te pozostawiają dość oczywiste wnioski.

Z pełną dokumentacją zapoznasz się tutaj.