Jak wdrożyć rzeczywistość rozszerzoną (AR) w przemyśle i uniknąć podstawowych błędów?

Bogdan Kaliński
17.07.2024 RealWear, Vuzix
komputer wzmocniony

Rozwiązania rzeczywistości rozszerzonej, jak każda technologia, niesie możliwości i wzywania. Jak wdrażać AR, tak by w pełni wykorzystać jej potencjał? Odpowiedź w artykule. 


Rzeczywistość rozszerzona - czym jest, a czym nie jest?  

AR to nałożenie cyfrowego obrazu na rzeczywisty. W wersji dla profesjonalistów używa się do tego celu specjalnych urządzeń - komputerów nasobnych, czasem określanych jako okulary AR. Nakłada się je na głowę, steruje za pomocą komend głosowych, a cyfrowe instrukcje wyświetlane są w czasie rzeczywistym na wyświetlaczu przed okiem użytkownika. 


Jednocześnie rozszerzona rzeczywistość, w przeciwieństwie do np. wirtualnej rzeczywistości nie ogranicza specjaliście pola widzenia. Cyfrowe instrukcje nałożone są na realny świat w taki sposób, że pracownik widzi wszystko w swoim otoczeniu i może działać w pełni bezpiecznie, np. na obiekcie przemysłowym. W praktyce, oznacza to, że zachowuje pełną obserwację istniejących obiektów i nie jest odcięty od tego, co dzieje się dookoła niego (jak na przykład w przypadku rzeczywistości wirtualnej) 


Technologie AR w przemyśle - zastosowania i korzyści  

Technologia rozszerzonej rzeczywistości daje profesjonalnym użytkownikom kilka, nieosiągalnych innymi sposobami zalet. 

To: 

  • zwiększenie efektywności procesów produkcyjnych,
  • łatwiejszy dostęp do informacji i uproszczenie ich wymiany,
  • poprawa bezpieczeństwa pracy,
  • optymalizacja szkoleń pracowników, 
  • redukcja kosztów i czasu przestojów. 


Dlatego zastosowanie technologii AR jest bardzo szerokie. Wykorzystanie specjalnych okularów/komputera nasobnego pozwala specjalistom na całym świecie zdigitalizować procesy, takie jak: 

  • utrzymanie ruchu, 
  • inspekcje, 
  • szkolenia, 
  • zdalny serwis, 
  • usługi terenowe, 
  • a nawet medycyna.  

Na co zwrócić uwagę wdrażając AR? 


Jak wszystkie nowoczesne technologie, Augmented Reality również wymaga odpowiedniego podejścia przy implementacji. 

Najważniejsze kwestie przy wdrażaniu rozszerzonej rzeczywistości w zastosowaniach profesjonalnych to: 

Wiedza 

Technologia rozszerzonej rzeczywistości opiera się na kombinacji fizycznego urządzenia i oprogramowania. Komputerów nasobnych/okularów AR jest na rynku wiele. Nie każde rozwiązanie spełni oczekiwania przed nim stawiane. Chodzi tu zarówno o kwestie wytrzymałości (a więc odpowiednich certyfikatów), jak i budowy samego urządzenia i jego możliwości technicznych.  
 
Przykładowo - zdalny audyt będzie wymagał kamery o dobrej rozdzielczości w komputerze nasobnym. Z kolei działanie w niebezpiecznych warunkach oznacza, że urządzenie musi być dopuszczone np. do pracy w strefach zagrożonych wybuchem (ATEX).  

Integracja z używanymi aplikacjami 

Z założenia rozwiązania czołowych producentów urządzeń do rzeczywistości rozszerzonej są kompatybilne z większością aplikacji. Niemniej - wymagają pomocy specjalisty w konfiguracji. Jeśli zabraknie tej fachowej wiedzy, wydajność i możliwości, jakie daje AR znacznie spadają. 

Szkolenia pracowników 

Praca z wykorzystaniem AR z natury jest intuicyjna i wygodna. Co nie znaczy, że nie trzeba jej się nauczyć. Aby w pełni opanować tę technologię warto poświęcić minimum kilka godzin na trening pod okiem specjalisty - np. odbywając szkolenie "Komputery nagłowne RealWear i Vuzix - szkolenie stacjonarne z obsługi i konfiguracji".

Proof of Concept 

Każde wdrożone urządzenie powinno być przetestowane przez specjalistów w realnych warunkach, w których będzie pracować. Tylko takie podejście pozwoli wykorzystać pełnię możliwości, jakie daje rzeczywistość rozszerzona.  


Rzeczywistość rozszerzona (AR): wdrożenie w 3 krokach z Rugged Experts 


Jako Rugged Experts jesteśmy jednymi z pierwszych dystrybutorów urządzeń mobilnych związanych z rozszerzoną rzeczywistością. Nasze portfolio to kilkuset zadowolonych klientów. Takie doświadczenia pozwoliły nam opracować skuteczny sposób na weryfikację skuteczności rozwiązań AR i ich wdrożenie. 
 

Krok 1: analiza potrzeb i określenie celów 

Technologia AR ma ogromny potencjał, ale zawsze należy rozpocząć od kilku podstawowych pytań: 

  • czy dostosowanie aplikacji w mojej firmie jest w ogóle wykonalne? 
  • ile czasu to zajmie? 
  • kto i w jaki konkretny sposób będzie wykorzystywał rozszerzoną rzeczywistość w firmie? 
  • czy zastosowanie AR w organizacji ograniczać się będzie do jednej aplikacji czy do kilku? 
  • czy w przyszłości planuję implementację kolejnych technologii/zastosowań AR (np. sztuczna inteligencja?) 

Oczywiście tu odpowiedzi na te pytania musi udzielić nie tylko osoba decyzyjna w danej firmie, ale też zewnętrzny ekspert. Dodatkowo - te przypuszczenia muszą być potwierdzone w kolejnym kroku.  

Dlatego metodologia wdrożenia rozwiązań rozszerzonej rzeczywistości, jaką praktykujemy w Rugged Experts obejmuje PoC.  

Krok 2: Proof of Concept 

Czas przekonać się, czy rzeczywistość rozszerzona sprawdzi się w realnych warunkach. Na tym etapie spędzamy wspólnie kilka dni testując rozwiązania AR w konkretnych aplikacjach - nieważne, czy jest to praca terenowa, zdalny serwis, czy np. rozwiązywanie problemów z kompletacją zamówień w magazynie.  

Krok 3: szkolenie pracowników z technologii AR 

Przyszli użytkownicy rozwiązań rzeczywistości rozszerzonej muszą nauczyć się korzystać z niej efektywnie. Dlatego ostatnim punktem wdrożenia jest szkolenie stacjonarne w naszej siedzibie w Warszawie. W jego trakcie użytkownik dowiaduje się, jak w praktyce wykorzystać AR w swoich codziennych zadaniach.  


Wdrożenie AR w praktyce 

Jeden z naszych klientów, zakład produkcyjny z branży Automotive, otwierał oddział w Meksyku. Już na wstępie zdecydował się, by zoptymalizować ten proces za pomocą AR. 
Zamiast wysyłać zespół konsultantów z Polski wysłano jednego pracownika wyposażonego w zestaw RealWear Navigator 520. Wszystkie pytania jakie zrodziły się na miejscu udało się rozwiązać dzięki zdalnej współpracy i przekazywaniu obrazu i dźwięku na żywo.
 

Ten jeden wyjazd przyniósł oszczędności rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych. 


Case study: wzrost efektywności o 93% dzięki rozszerzonej rzeczywistości 

Klient: 

Volkswagen Group UK to ważna część globalnej Grupy Volkswagen. Firma oferuje szeroką gamę pojazdów Volkswagen w Wielkiej Brytanii. Jest liderem w branży motoryzacyjnej i zapewnia doskonałą obsługę oraz konserwację zaawansowanej floty pojazdów. 

Wyzwanie: 

Volkswagen Group UK musiał serwisować coraz bardziej zaawansowane pojazdy. Wymagało to współpracy techników z doświadczonymi inżynierami, co wydłużyło czas serwisu w 67 centrach Van i 30 autoryzowanych warsztatach w Wielkiej Brytanii. 

Rozwiązanie: 

Volkswagen Group UK wdrożył Remote Expert Live Support (RELS) dla usprawnienia serwisu. Technicy serwisowi łączyli się bezpośrednio z ekspertami w Centrum Wsparcia Technicznego, używając zestawów RealWear HMT-1 z technologią rozszerzonej rzeczywistości Atheer.  
 
Te zestawy, sterowane głosem i bez użycia rąk, umożliwiały technikom dostęp do cyfrowych informacji i współpracę w czasie rzeczywistym, co poprawiało diagnostykę i wsparcie. 

Rezultat: 

Wzrost efektywności aż o 93%. 


Przyszłość profesjonalnych zastosowań AR 

Uproszczenie wymiany informacji, wzrost produkcji, problemy z brakiem pracowników i konieczność wprowadzenia zdalnego serwisu - to tylko część wyzwań przed jakimi stoi współczesny przemysł.  
 
Urządzenia AR pozwalają je rozwiązać, dlatego coraz częściej się je wykorzystuje w profesjonalnych zastosowaniach. Nie jest to przysłowiowa "pieśń przyszłości", bo z miesiąca na miesiąc obserwujemy coraz większe zainteresowanie komputerami nasobnymi.  
 
Ten trend jest nieunikniony, bo digitalizacja procesów jest obecnie koniecznością dla wielu firm. Wygrają Ci, którzy wprowadzą ja nie tylko jak najszybciej, ale też w jak najlepiej przemyślany sposób. 


Rugged Experts - partner z wieloletnim doświadczeniem  

Jesteśmy czołowym dystrybutorem rozwiązań RealWear oraz Vuzix. To najwięksi producenci rozwiązań AR na świecie. Wyróżniają nas:  

Pełne portfolio 

Od lekkich, inteligentnych okularów, po w pełni wzmocnione komputery nasobne. 

Wsparcie na każdym etapie 

Przed i po sprzedaży - od doradztwa specjalistów po serwis. 

Zaufanie 

Mierzone jest w blisko tysiącu zrealizowanych projektów i zadowolonych partnerów. 
 
Masz pytania? Interesują Cię szkolenia z zakresu obsługi rozwiązań AR?  
Zapraszam do kontaktu.  
 

Jeśli interesuje Cię temat różnic między AR, VR i MR (Mixed Reality), to poświęciłem mu oddzielny artykuł. Zachęcam do lektury.